Poradnik dla praktyków biznesu
Firma-Ludzie-Zyski
Kazimierz F. Nalepa
Blogi:

Gotowość do zmiany swoich nastawień i zachowań

Skoro już wiemy, że obie strony relacji A i B, mają duże problemy z jakością tej relacji to przyjrzyjmy się teraz ich gotowości do zmiany własnej sytuacji. Kłopot ze zmiana takich sytuacji polega głównie na tym, że najczęściej ludzie chcą aby to ta druga strona się zmieniła i uważają, ze wtedy wszystko będzie dobrze. Świadczy to swoistej głupocie. A to, że jest ona bardzo rozpowszechniona nie zmniejsza skali jej szkodliwości. Każda poważna zmiana, której chce człowiek rozpoczyna się najpierw w jego wnętrzu, a następnie idzie na zewnątrz do innych ludzi.

 

Aby zmienić ważne dla siebie relacje niektórzy ludzie:

  • działają choć źle rozumieją co i jak trzeba zmienić
  • wiedzą co trzeba zmienić i nie zmieniają tego.

Ta druga grupa ma dużo większy problem. Trudniej jest jej uzyskać prawdziwie trwałą i użyteczną zmianę.

 

Przejdziemy teraz do analizy tego, jak obie osoby odbierają sytuację zmiany w swoim myśleniu, odczuwaniu i działaniu. Gotowość do dokonania zmiany możemy opisać za pomocą trzech parametrów:

  • potrzeba zmiany
  • rozumienie na czym zmiana polega
  • działanie aż do osiągnięcia pełnego sukcesu.

 

A teraz przyjrzyjmy się jak te trzy parametry wyglądają w relacji, która służy nam za przykład:

  • potrzeba zmiany wynosi u: A100%, a u   B100%
  • Rozumienie co należy zmienić:  A85%    B20%
  • Ma gotowość by skutecznie działać : A100%   B10%

 

Potrzebę zmiany obie strony mają obie osoby pełną. Jest to podstawowy warunek udanej przebudowy relacji. Relacja jest dla nich bardzo ważna i jednocześnie bardzo trudna. Nie mogą też jej uniknąć bez naprawdę dużych strat.

Portret relacji 006a_Kazimierz_F_Nalepa_www.TMTgroup.pl

 

Tak dobrze nie jest już jeśli chodzi o rozumienie co trzeba zmienić. Osoba A ma 85% trafne rozumienie sytuacji, jej kluczowych uwarunkowań i tego jakie zmiany potrzebne są u niej samej. Brakujące 15% znajduje się w obszarze rozumienia tych uwarunkowań strony B, które są odmienne strukturalnie od jej własnych uwarunkowań. Ale i tak mamy naprawdę dobry poziom rozpoznania tej trudnej sytuacji. Dzięki niemu osoba A osiągnęła już próg skuteczności „S” i to co robi przyczynia się do postępów. Jednak wyjściowo startowała z 35% poziomu rozumienia sytuacji co powodowało, że jej działania były nieskuteczne i wywoływały u niej (oraz u B) wiele frustracji. Podwyższony  poziom rozpoznania osoba A osiągnęła pracując w ramach Zaawansowanych Programów OsiągnięćTMT.

 Portret relacji 006b_Kazimierz_F_Nalepa_www.TMTgroup.pl

Osoba B ma rozpoznanie sytuacji i jej prawdziwych uwarunkowań w 20% trafne. Oznacza to, że nawet jak działa, to działa głównie nietrafnie. Duża ilość porażek obniża też jej gotowość do dalszych starań. To jest taka sytuacja jakby osoba B miała dużą potrzebę otwarcia drzwi jedna z uporem używała niewłaściwego zestawu kluczy.

 

I wreszcie trzeci parametr, czyli gotowość do realizacji, tych zmian, które są w danej sytuacji potrzebne. I tu dochodzimy do bardzo ważnej zasady. Większość ludzi ma duże problemy w relacjach ponieważ te zmiany, do których wystarczały łatwe działania zostały już zrobione. Zostały im te zmiany, które wymagają zmian trudnych lub bardzo trudnych. A tych zmian większość ludzi nie chce nawet rozpoznać nie mówiąc już o ich dokonaniu.

Portret relacji 006c_Kazimierz_F_Nalepa_www.TMTgroup.pl

Osoba A ma pełną gotowość zrobienia tego wszystkiego, czego wymaga od niej relacja A=B. Jej gotowość jest daleko poza progiem skuteczności. A to bardzo dobrze rokuje.

 

Osoba B praktycznie rzecz biorąc takiej gotowości nie ma w ogóle. Ma oczywiście gotowość do powtarzania tych wzorów:

  • myślenia
  • nastawień
  • działania,

które do tej pory używa i które nie działają.

 

Tak więc mamy sytuację niesymetryczną. Tylko jedna osoba (A) może skutecznie zmieniać destrukcyjny wzór tej relacji. Czy to oznacza, że nie ma szans na powodzenie? Otóż ma pełne szanse na skuteczną zmianę tej destrukcyjnej sytuacji.

ZR_T007-001_Kazimierz_F_Nalepa_www.TMTgroup.pl

I na tym polega teraz zadanie mojego klienta.

 

ZR_Reklama_Kazimierz_F_Nalepa_www.TMTgroup.pl

0 comments:

Dodaj komentarz