Poradnik dla praktyków biznesu
Firma-Ludzie-Zyski
Kazimierz F. Nalepa
Blogi:

Czego nas ta relacja uczy – lekcje do odrobienia w danej relacji

Każda relacja:

  • zwłaszcza relacja długotrwała
  • silna i ważna
  • trudna

ma swoje znaczenie edukacyjne, czyli Lekcję.

ZR_T004-001_Kazimierz_F_Nalepa_www.TMTgroup.pl

 

Lekcja, jest to co koniecznie potrzebujemy się, z tej relacji nauczyć. Czasami te lekcje są przyjemne a czasami trudne. Czasami są łatwe a czasami bardzo trudne.

Lekcja, jest tym, co w danej relacji rozwijamy, ćwiczymy, doskonalimy… Pytania, które pomagają nam znaleźć ową lekcję brzmią:

  • Co jest mi koniecznie potrzebne, żeby ta relacja działała prawidłowo?
  • Co sprawia mi, w ej relacji, trudność?
  • Jakie moje cechy, zachowania, umiejętności testuje ta relacja?

Kiedy nauczymy się już tego, czego wymaga od nas dana relacja, to przestaje być ona dla nas trudna. Odzyskujemy swobodę i skuteczność działania. Nie znaczy to jednak, że zrobi się ona relacja wspaniałą. Relacja zależy od dwóch (lub kilku) stron. Oznacza to tylko/aż, że zyskujemy maksymalną, możliwą w danej sytuacji skuteczność i relacja przestaje nas obciążać.

Precyzyjne znalezienie Lekcji związanych z daną relacją nie zawsze jest banalnie proste. Jednak ich znalezienie daje ogromny postęp na drodze do usprawniania relacji. Kiedy prawidłowo odnajdziemy nasze lekcje, to staje się jasne co mamy do zrobienia. Warto też pamiętać, że tylko odrobienie prawdziwych lekcji ukrytych w danej relacji daje tu prawdziwy postęp.

Bardzo wyraźnie chcę podkreślić dwie fundamentalne reguły:

  1. tylko odrobienie prawdziwych lekcji ukrytych w danej relacji daje tu prawdziwy postęp,
  2. nieodrobione lekcje w danej relacji będą się powtarzać w innych relacjach, które napotkamy na swojej drodze życiowej.

Jeśli odpuścimy sobie jakąś istotną lekcję, to napotkamy ją w innych relacjach. W następnych relacjach będzie też ona coraz trudniejsza do obejścia.

Lekcje osoby A:

  • gniew = 20% wszystkich lekcji

Osoba A ma trudności w doświadczaniem i odpowiednim wyrażaniem swojego własnego gniewu. Rodzi to problemy u niej i w jej otoczeniu.

  • zwycięzca 70% wszystkich lekcji

Osoba A potrzebuje zwyciężać dużo częściej i w lepszym stylu, niż to robi dotychczas. Jest jej to potrzebne do realizacji jej ważnych celów życiowych. Ta lekcja jest dla niej strategicznie istotna. Jeśli się tego nie nauczy, to może się pożegnać z tym, na czym jej bardzo zależy. Powinna się też nauczyć jak zwyciężać, aby w konsekwencji wygrywali wszyscy.

  • moralny 30% wszystkich lekcji

Trudny charakter relacji A-B prowokuje do nieetycznych posunięć. To znaczy takich, które dają krótkotrwałą wygraną, za którą trzeba będzie później wielokrotnie więcej zapłacić. Osoba A powinna bardzo się pilnować, żeby nie wpadać w takie pułapki pod ciśnieniem tego co się dzieje w relacji.

 

Jeśli osoba A odrobi w pełni te trzy lekcje, to relacja z osoba B przestanie być dla niej trudna. Osoba A będzie umiała wtedy realizować skutecznie swoje cele i interesy i potrzeby. Sytuacja wtedy zmieni się radykalnie. Jakość relacji Jr wzrośnie z wyjściowego poziomu 35% do poziomu 90%. A to jest olbrzymi skok jakości. Taki skok oznacza, ze dana relacja przestaje być trudna. Osoba a zyskuje w niej skuteczność, wygodę i swobodę działania.

ZR_T004-002_Kazimierz_F_Nalepa_www.TMTgroup.pl

 

 

 

 

Ponad to, umiejętności wyćwiczone w ramach relacji A-B przydadzą się osobie A na innych odcinkach jej życia zawodowego i prywatnego silnie się przyczyniając do wzrostu jej poziomu osiągnięć.

 

Lekcje osoby B:

  • mężny = 60% wszystkich lekcji

Osoba B jest zbyt „mężna”. Wskazana jest redukcja tej cechy z 70% na 10%.

Bierze niepotrzebnie wiele spraw na siebie. Często też je nie kończy lub robi powierzchownie. Jest zbyt przywiązana do tego, żeby być dzielna, wszystko wiedzieć, na wszystkim się znać. Praktycznie nigdy nie przyznaje się do pomyłek i błędów, gdyż to rujnuje jej wyobrażenie o sobie samym. Jej lekcja, w tej relacji, polega na tym by odważyła się przejść poza fasadę swojego prezentowania siebie innym i by nauczyła się że ma także słabości i to wcale nie zagraża jej istnieniu. Co ciekawe jeśli B zrezygnuje z fasadowego wizerunku niezłomnego człowieka, który sobie świetnie radzi w każdej sytuacji to dostanie więcej wsparcia i sympatii od innych.

  • dostojny = 30% wszystkich lekcji

Osoba B ma w sobie dużo dostojeństwa w bardzo dobrym wydaniu, które prawie nie ujawnia. Wskazany jest wzrost tej cechy z 10% na 90%.

Spora część tych zachowań otoczenia, które B usiłuje wymuszać teraz siłą (dominacja) może być osiągnięta poprzez autentyczne dostojeństwo w byciu i wpływaniu na innych. Oznacza to jednak dużą zmianę w stylu działania.

  • zrównoważony = 10% wszystkich lekcji

Osoba B gromadzi własną frustrację, a następnie wybucha. Jej trzecią lekcją, do przerobienia w tej relacji, jest wzrost własnego zrównoważenia z 35% na 95%. Warto zauważyć, że redukcja cechy „mężność” i wzrost „dostojności” wyraźnie jej w tym pomogą.

ZR_T004-003_Kazimierz_F_Nalepa_www.TMTgroup.pl

Jeśli osoba B odrobi powyższe lekcje to jakość jej relacji z A wzrośnie z Jr30% na 95%. Słowem będzie wtedy miała w pełni wartościową, korzystną relację zamiast relacji bolesnej i bardzo trudnej. Kłopot polega jednak na tym, że pracuję w ramach Zaawansowanych Programów Osiągnięć z osobą A i ona już rozumie dynamikę tego związku oraz związane z tym potrzeby rozwojowe. Osoba B nie współpracuje, jest z nią trudno rozmawiać na ten temat. I (na razie przynajmniej) nie ma mowy o tym by zechciała się tej relacji przyjrzeć na tyle by zrozumieć jej rzeczywiste uwarunkowania. Dlatego mój klient (A) pracuje nad swoją wygodą i skutecznością tej relacji samodzielnie.

 

Można się samodzielnie:

  • wyswobodzić z trudnych uwikłań relacji
  • wyraźnie zwiększyć skuteczność własnego oddziaływania na drugą osobę.

Do tego nie potrzebujemy ani współpracy tej drugiej osoby ani nawet jej wiedzy o tym co robimy.

ZR_Reklama_Kazimierz_F_Nalepa_www.TMTgroup.pl

 

0 comments:

Dodaj komentarz