Jak poprawiać najważniejsze relacje
Relacje są bardzo ważne. Szczególnie zaś relacje z kluczowymi dla nas osobami. Dlatego, wszędzie tam, gdzie nie są ona odpowiednio dobre warto:
- je zrozumieć
- zmienić na takie, które dobrze służą naszemu życiu.
Najlepsze jest to, że jest to możliwe. Relacje można zmieniać. Można je nawet zmieniać jednostronnie. To znaczy tylko jedna osoba działa w celu zmiany jakości relacji. Nie chcę powiedzieć, że zawsze jest to bardzo proste. Czasami jest to trudne. Dlatego warto zaczynać od tych relacji, które są dla nas bardzo ważne. W tym przypadku nie ma znaczenia czy to jest trudne, czy łatwe. Znaczenie ma tylko to, czy umiemy taką relację znacząco poprawić.
Jeśli nie umiemy, ot tak po prostu usprawnić relację, to znaczy że należy się jej dokładnie przyjrzeć. Dzięki temu zrozumiemy za pomocą jakich działań można relację zmienić. Działania te możemy podzielić na:
- działania wewnętrzne – to co robimy sami z sobą
- działania zewnętrzne – to co robimy w kierunku drugiej osoby.
Na początek wprowadzę dwa kluczowe parametry służące do opisu relacji:
- Waga relacji
- Jakość relacji.
Wagę relacji można określić w procentach.
0% – ta relacja nie ma dla nas żadnego znaczenia,
100% – ta relacja ma dla nas ogromne znaczenie.
W podobny sposób określam jakość relacji:
0% – ta relacja w ogóle nie działa
100% – relacja jest doskonała, wszystko jest tak jak być powinno.
Aby pokazać jak można zmieniać relacje posłużę się przykładem. Będę omawiać trudną relację, którą ma jeden z moich klientów (osoba A). Oczywiście dane identyfikacyjne są starannie zamaskowane a zdjęcie wzięte z internetowego banku zdjęć. Nie chcę nawet sugerować, że omawiane tu osoby mają taką płeć jak na zdjęciach. Zachowuję jednak strukturę i dynamikę tej relacji. Będę pokazywał co jest w niej najważniejsze i co stanowi problem do rozwiązania.
Dla mojego klienta [A] jest to bardzo ważna relacja. Jej waga = 100%. Słowem jest bardzo ważne by była to dobra relacja. Jeśli taka nie będzie, klient będzie ponosił określone straty. Obecna jakość tej relacji wynosi dla klienta 35%, czyli jest to bardzo źle działająca relacja. 40% to szkolna dwójka a 60% to szkolna trójka. Dobre relacje zaczynają się od 80%.
Tak więc jedna z kluczowych, dla mojego klienta, relacji ma bardzo niską jakość co owocuje szeregiem:
- przykrości w relacji
- niską efektywnością
- realnymi i potencjalnymi zagrożeniami
- spadkiem jakości życia, gdyż ani tej osoby nie można się pozbyć, ani nie można z nią dobrze współpracować.
Zadanie dla Ciebie:
- Wybierz grupę (np. dziesięciu) najważniejszych dla ciebie relacji.
- Określ jaką mają dla ciebie wagę w %.
- Dla Każdej z nich określ jaką ma ona jakość w %.
- Które z tych relacji chcesz znacząco poprawić?
W następnych wpisach będę omawiał kolejne aspekty tej relacji .
Pierwszym parametrem, za pomocą którego oceniam relacje jest „Jakość Relacji”. Jest to najbardziej syntetyczna ocena wskazująca na to jak dobrze funkcjonuje relacja
Relacja pomiędzy A i B jest zła. Jest poniżej szkolnej dwójki.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.